PROGRAMY PROFILAKTYCZNE UJĘTE W SYSTEMIE REKOMENDACJI PROGRAMÓW PROFILAKTYCZNYCH OPARTYCH NA NAUKOWYCH PODSTAWACH
Gmina Opatówek otrzymała dotację Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego na realizację w placówkach oświatowych rekomendowanych programów profilaktycznych.
Wysokość dotacji: 58.000,00 zł, w tym: 2024 r.: 23.000,00 zł, 2025 r.: 35.000,00 zł.
Okres realizacji zadania: 21 listopad 2024 r. – 20 czerwiec 2025 r.
Program: PORUSZAJĄCE BAJKI O EMOCJACH
Koszt realizacji programu: 35.000,00 zł
W miesiącach styczeń - czerwiec 2025 r, zrealizowano program profilaktyczny w oddziałach przedszkolnych placówek oświatowych z terenu Gminy Opatówek:
1)Szkoła Podstawowa w Rajsku – 1 grupa przedszkolna;
2)Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Tłokini Wielkiej, – 1 grupa przedszkolna;
3)Publiczne Przedszkole „Wesoły Smyk” w Opatówku – 2 grupy przedszkolne;
4)Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Chełmcach – 1 grupa przedszkolna.
Realizator programu: Centrum Działań Profilaktycznych w Wieliczce.
Program „Poruszające Bajki o Emocjach” to jeden spośród programów rekomendowanych dedykowany dla najmłodszych dzieci. Program rozwija zdolność do rozpoznawania i regulowania emocji oraz wyrażania ich w zdrowy sposób. Ponieważ działanie odbywa się na wczesnym etapie rozwoju, daje solidny grunt do rozwinięcia się umiejętności, które skutkują dobrostanem psychicznym i rozwinięciem się empatii wobec siebie oraz innych. Pomaga to dziecku w nawiązaniu głębokich relacji z innymi i lepszym rozumieniem samego siebie.
Główne cele programu to: wspieranie rozwoju kompetencji emocjonalno – społecznych. radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, komunikowanie swoich potrzeb i odczuć, nawiązywanie i utrzymywanie zdrowych relacji z rówieśnikami.
Program składał się z 10 dramowych warsztatów (dla każdej grupy przedszkolnej) o emocjach, począwszy od emocji podstawowych po emocje złożone, wtórne (społeczne).
Zajęcia każdorazowo prowadzone były przez dwóch trenerów na podstawie autorskich bajek i opracowanych scenariuszy zajęć. Dla rodziców i nauczycieli dzieci przeprowadzono 2-godzinne spotkania, podczas których omawiane były tematy związane z regulacją emocji.
Przez bajki zaproszono dzieci do wyobrażania sobie, że podróżują po różnych doświadczalnych przestrzeniach życia. Dzieci stały się ekspertami. Nauczyły się radzić sobie z porażką. Poznały i nazywały swoje mocne strony. Dziś milusińscy wiedzą, że duma to nie to samo, co szczęście. Poprzez aktywne uczestnictwo w historii bohaterów bajek, dzieci mogły między innymi rozpoznać swoje emocje i innych, nazywać swoje uczucia i innych, komunikować się bez przemocy, czekać na swoją kolej, radzić sobie z trudnymi emocjami. Wsparciem w auto ekspresji były instrumenty (bębny, kalimby, gongi, kubki burzowe i inne), na których dzieci grały.
Projekt finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego w ramach Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Województwa Wielkopolskiego na lata 2022-2026.